Idén föddes när jag hamnade i diverse “Left or Right moments”. Som i butik. ETT par skulle få följa med hem men tre par skapade habegär. När jag sneglade mig omkring såg jag att halva butiken befann sig i samma velande. En kille stod och valde mellan en trendig väskmodell i två olika färgkombinationer, en tjej testade märkets metallic mules (rosa eller guld?) och en annan lät expediten hjälpa henne att ta rätt beslut. Själv ville jag bara skrika ut i butikens högtalarsystem att det kommer att finnas en app som heter LoR. Jag ville ta hjälp av folkets röst. Från butiksupplevelse till alla frågor på blogg och instagram. Det behövdes helt enkelt en tjänst för detta. Med rätt team kunde detta bli verklighet. Lisa Rytter (MRVLS, tidigare Wrapp), Henrik Sandström (tidigare VP Engineering Wrapp), Pelle Almquist (tidigare Clue, Wrapp), Anna Kult (tidigare VD Schibstedt Lifestyle Online) och Maryam Gharemani (tidigare affärsområdeschef Schibstedt Lifestyle Online). Left or Right blev en app för sociala beslut som snabbt gav dig en överblick av vad communityt tyckte, som en rådgivare i din ficka. Från nagellacksfärg till designbeslut för stora varumärken. Från vår första presstext: "Idén till appen kommer ur konsumentbeteendet att 87% av alla konsumenter tar upp mobilen och aktivt söker efter feedback när de står inför ett köpbeslut. Detta en spännande förflyttning, från publicisten till communityt. Som journalist är du van vid att guida dina läsare kring trender, i Left or Right lägger vi istället makten i massornas händer. Jag har sett detta fenomen i sociala medier, från Snapchat till Facebook, Instagram och på WhatsApp. Inte minst i kommentarsfälten på min blogg. Det finns ett behov av att ta in feedback från sin omgivning på ett effektivt sätt. Inte enbart i köpsituationen utan även i vardags- situationer som ‘vilken outfit jag ska bära på jobbintervjun’, ‘vilka gardiner är egentligen snyggast’ eller ‘vilket filter jag ska välja till min nästa Instagram-post Utöver att vara en plattform för konsumenterna, är Left or Right ett effektivt verktyg för handeln. Ett sätt att smidigt göra marknadsundersökningar som kan stötta allt från produktutveckling till visual merchandise. Det är även där affärsmodellen ligger." Vi lanserade och fick snabbt 10 000 nedladdningar och imponerande mängder röster i appen. Inte långt efter släpper Instagram en liknande tjänst. Alla våra exempel från vår första LoR-presentation syns nu dagligen i mina flöden. Idéen verifieras! Beteendet är ett faktum. Klipp till nu. Dagens roliga nyhet! Vi kan äntligen berätta följande i dagens pressrelease: Efter två år på marknaden förvärvas teknologin av Wellstreet Digitals. ”Vi har länge haft en dialog med Wellstreet och lärt känna teamet innan erbjudandet om att köpa LoR, för att ingå i deras nya satsning. Vi gillar Wellstreet och ser fram emot att samarbeta framåt, i ny tappning” säger Sofi Fahrman, från LoR. LoR blir det första förvärvet inom ramen för Technology Recycling, en ny satsning av Wellstreet Digital, Wellstreets affärsenhet som jobbar med större bolag. Syftet med nysatsningen är att ta över startups med ett värde i form av en teknisk plattform eller en spännande idé men som på grund av olika anledningar har tappat av utvecklingstakten. Tanken är att paketera om dessa och licensiera alternativt sälja vidare till etablerade bolag som på olika sätt har behov av hela eller delar av infrastrukturen. ”Vi ser en stor potential i LoR och det är precis den här typen av teknologier som vi avser att förvärva i Technology Recycling. Exakt hur vi kommer att utveckla och förädla LoR framåt är under diskussion” säger Mikael Wintzell från Wellstreet. LÄS mer på Dagens Industri och Breakit.