I går var det fint väder i Stockholm, hörde jag. Här där jag är var det dock storm. En riktig skitstorm till och med. Skitstorm från två fronter, men egentligen kring samma epicentrum – ytligheter och ansvar. Förutom att jag i samband med släppet av min nya träningsbok fick stora mängder tänkvärd och mindre tänkvärd kritik tyckte Maja Bredberg på Nöjesguiden att jag och produkten Sofis mode borde hålla käften. Om det är okej tänkte jag prata i stället. Det är nämligen så att jag jobbar med något så ytligt och oviktigt som mode och utseende. Inget som lämnar några viktiga avtryck för eftervärlden, men som heller inte i sig är några verktyg för mobbning eller ondskefull propaganda. Att syssla med mode och utseende, och framför allt att prata om mode och utseende, är minerad mark. Den problematik som Maja Bredberg beskriver är allvarlig, men den omfattar också ett betydligt större spektrum än det Sofis mode ensamt kan ta ansvar för. Ändå vill jag och redaktionen ta det här tillfället i akt att svara. Till att börja med skulle vi vilja reda ut några missförstånd. Bredberg beskriver Sofis mode som en tidning som huvudsakligen vänder sig till "minderåriga tjejer och unga kvinnor för vilka den avhandlar mode i formatet: 'kläder som kändisar klär sig i'." Vår primära målgrupp är kvinnor mellan 20 och 40 år, men åldern på våra läsare spänner från 14 till en bra bit över 80. Snittåldern på tidningens köpare är 37 år och bara häromdagen fick vi mejl från en 55-årig läsare som inte missar ett enda nummer. Med andra ord: vi vänder oss inte huvudsakligen till minderåriga. I den tidning som nått butikshyllorna i dag går det absolut att hitta exempel på formatet "kläder som kändisar klär sig i" - men i långt större utsträckning finns det kläder som våra stylister valt ut för att tipsa våra (ofta mycket shoppingsugna) läsare om snygga och trendiga köp. Till exempel 135 plagg och accessoarer under 500-lappen och ytterligare något hundratal utöver det. Ur Maja Bredbergs synvinkel: "en köpguide som ämnar uppmuntra till masskonsumtion av ett fåtal rekommenderade klädesplagg". Ur vår synvinkel: ett magasin som står för en bred, tillgänglig, chosefri och positiv syn på mode. Mode ska ju vara roligt! Maja Bredberg går sedan över till att skriva om Dagens look: ett stående inslag på sofismode.se där vi varje vardag väljer ut fem kändisar som klätt sig extra snyggt, extra roligt eller extra uppseendeväckande, bland vilka läsarna får rösta fram sin favorit. Om detta kan man ha olika åsikter. Bredbergs är att Sofis mode genom Dagens look oreflekterat deltar i "att stärka den kvinnosyn som säger att ett vackert yttre är det viktigaste en kvinna kan bidra med". Något sådant har vi aldrig påstått - i så fall skulle vi knappast ägna 10 000 tecken på fyra tättskrivna magasinssidor åt kvinnliga uppfinnare genom historien. Däremot tror vi att våra läsare är fullt kapabla att ta till sig både djup och lättsamheter sida vid sida. Kärnan i Maja Bredbergs kritik handlar dock om de puffar för Dagens look som skickas ut till aftonbladet.se:s startsida. Där handlar det om att med en minimal bild och cirka 40 tecken inklusive blanksteg sammanfatta det mest uppseendeväckande med dagens fem utvalda outfits. Varför välja det mest uppseendeväckande? Naturligtvis av samma skäl som Bredbergs krönika får rubriken "Håll käften, Sofi" - för att det drar läsare. För låt oss inte hyckla här. Vi vet, läsarna vet och Maja Bredberg vet att en rubrik med orden Rihanna, minimal och bikini drar fler läsare än rubriken "Kolla in Rihannas snygga stil". När utrymmet är begränsat och konkurrensen om utrymmet stort blir dragningarna hårda - sådant är livet på Skandinaviens största nyhetssajt. Och på Nöjesguiden, uppenbarligen. Med det sagt: naturligtvis sker detta inte oreflekterat. För visst följer det ett ansvar med att göra den sortens produkt som Sofis mode är - ett ansvar som det blir vår hemläxa att fortsätta diskutera. Balansgången är svår och ibland kliver vi över gränsen, men då är läsarna inte sena att tala om det för oss. Med deras hjälp försöker vi göra om och göra bättre. För det är i dialog med läsarna vi skapar Sofis mode och sofismode.se. Vi möts i läsarpaneler, på våra event, i den här och våra andra bloggars kommentarsfält. Så har vi alltid jobbat och så vill vi fortsätta. Vad gäller min och Julia Fors träningsbok är principen egentligen densamma: vi får kritik för att det är oansvarigt att skriva en bok som bara ytterligare understryker hur viktigt det är att vara kroppsfixerad, och att boken till och med kan betraktas som ett verktyg för en sådan fixering. Men bevekelsegrunden och syftet är det exakt motsatta. Vi vill att man ska träna och äta sig till friskhet och hälsa, inte till en specifik summa kilon eller en viss klädstorlek. Om bokens omslag eller en olyckligt formulerad säljtext fått någon att tro något annat är jag ledsen för det. Förhoppningsvis kommer innehållet i boken att tala för sig självt. Det här hade inget med Maja Bredbergs text att göra, men ämnet var så nära relaterat att jag passade på att nämna det ändå. Till sist, viktigt att ni vet: era åsikter går aldrig obemärkt förbi. Jag lyssnar, reflekterar men håller inte alltid med. Allt gott, Sofi